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ACOSOG Z0011 |
Fragestellung |
Verbessert die Axilla - Dissektion nach positivem Sentinell
- Lymphknoten die Prognose? |
Antwort |
Die radikale Axilladissektion nach 1 -2 positiven Sentinel-Lymphknoten bei Frauen mit Brustkrebs des Stadiums T1/2 cNo Mo verbessert nicht das Gesamtüberleben oder das rezidivfreie Überleben. |
Einschluß |
klinisch T1(70%), T2 (30%) No Mo, 1 oder 2 Sentinel -
Lympknoten positiv |
Behandlungs-Arm |
keine Lymphonodektomie |
Kontroll - Arm |
axilläre Lymphonodektomie |
Nachbehandlung |
Bestrahlung der Restbrust, systemische Therapie |
Patienten |
891 Frauen, 445 Axilla-OP, 445 keine Axilla-OP, Alter 56
Jahre Median, 83% ER+, Rekrutierung 1999-2004, Kontrolle 6,3 Jahre |
Axilla - OP |
in 104 Fällen (27,4%) wurden weitere axilläre
Lymphknotenmetastasen gefunden |
Verlauf |
Parameter |
nur Sentinel |
SN + axilläre Lymphonodektomie |
Bemerkungen |
5a-OS |
92,5% |
91,8% |
n.s |
5a-DFS |
83,9,5% |
82,2% |
n.s |
10a-OS |
86,3% |
83,6% |
|
10a-DFS |
80,2% |
78,2% |
|
nach median 6,3 Jahre kein signifikanter Unterschied im krankheitsfreien
Überleben, Gesamtüberleben und lokoregionärer Rezidivrate. |
Literatur |
1.) Giuliano E et al:
ACOSOG Z0011: A randomized trial of axillary node dissection in women with
clinical T1-2 No Mo breast cancer who have a positive sentinel node.
JCO 2010;28 Suppl: Abstr. CRA506
2.) Giuliano AE, et al.:
Axillary dissection vs no axillary dissection in women with invasive breast
cancer and sentinel node metastasis. A randomized clinical trial.
JAMA 2011;305: 569-575
3.) Giuliano AE, McCall L, Beitsch P, et al:
Locoregional recurrence after sentinel lymph node dissection with or without
axillary dissection in patients with sentinel lymph node metastases: The
American College of Surgeons Oncology Group Z0011 randomized trial.
Ann Surg 2010;252:426-433
4.) Giuliano AE, Ballman KV, McCall L, et al.:
Effect of axillary dissection vs no axillary dissection on 10-year overall survival among women with invasive breast cancer and sentinel node metastasis.
The ACOSOG Z0011 (Alliance) randomized clinical trial.
JAMA 2017; 318: 918–26.
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