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TACE

TransArterielle ChemoEmbolisation
Prinzip Lebermetastasen werden - 95 % über die Blutzufuhr der Leberarterie versorgt. Die Metastasen - Arterien werden verschlossen. Mitomycin C and Gemcitabine werden injiziert.
Vorteil Die Blutversorgung der Lebermetastasen wird gedrosselt. Durch die arterielle Zufuhr der Chemotherapeutika kann eine 100x höhere Konzentration erreicht werden als bei einer systemischen Chemotherapie.
Ergebnis Ansprechen: PR 13% (27/208), SD 50.5% (105/208), PD 36.5% (76/208)
Überleben: 1a: 69%, 2a:40%, 3a: 33%, Median 18,5 Monate
nur Mitomycin-C 13.3 Monate, nur Gemcitabine 11 Monate, Kombination 24.8 Monate medianes Überleben
Patientinnen 208 mit nicht resektablen Lebermetastasen nach Mamma-Ca
Behandlung 1068 Chemoembolisationen (5.1 /Patient, 3-25x)
Embolization: Lipiodol und Starch Microspheres.
Nur Mitomycin-C 8 mg/qm. 76 Pat.
Mitomycin-C und Gemcitabine. 111 Pat.
Nur Gemcitabine 1,000 mg/qm. 21 Pat.
Quelle

Vogl TJ, Naguib NN, Nour-Eldin NE, Eichler K, Zangos S, Gruber-Rouh T:
Transarterial chemoembolization (TACE) with mitomycin C and gemcitabine for liver metastases in breast cancer.
Eur Radiol. 2009 (Epub ahead of print)
Institut für Diagnostische und Interventionelle Radiologie, University Frankfurt

partial response 13% (27/208), stable disease 50.5% (105/208), and progressive disease 36.5% (76/208). The 1-, 2-, and 3-year survival rates after TACE were 69, 40, and 33%. Median and mean survival times from the start of TACE were 18.5 and 30.7 months. Treatment with mitomycin-C only showed median and mean survival times of 13.3 and 24 months, with gemcitabine only they were 11 and 22.3 months, and with a combination of mitomycin-C and gemcitabine 24.8 and 35.5 months. TACE is an optional therapy for treatment of liver metastases in breast cancer patients with better results from the combined chemotherapy protocol.

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