zurück Home

Target - Therapie des HCC

Allgemeines Lenvantinib Multikinase-Hemmer
First-Line-Studien (1)
Studie Name OS PFS Bemerkungen
Qin 2021 (9) Donafenib 12,1 Mo 3,7 Mo Donafenib überlegen
Sorafenib 10,3 Mo 3,6 Mo  
SHARP-Studie Sorafenib 10,7 Mo 5,5 Mo Sorafenib überlegen
Placebo 7,9Mo 2,8 Mo OS: HR = 0,69 (95-%-CI, 0,55-0,87); p = 0,00058. PFS: HR = 0,58 (95-%-CI, 0,45-0,74); p < 0,001
ASIA-PACIFIC-Studie Sorafenib 6,5 Mo 2,8 Mo Sorafenib überlegen
Placebo 4,2 Mo 1,4 Mo OS: HR = 0,68 (95-%-CI, 0,50-0,93); p = 0,014. PFS: HR = 0,57 (95-%-CI, 0,42-0,79); p = 0,0005
SUN-Studie (3) Sunitinib 7,2 Mo 3,8 Mo Sorafenib überlegen
Sorafenib 10,2 Mo 4,1 Mo OS: HR = 1,30 (95-%-CI, 1,13-1,5); p = 0,001. PFS: HR =1,13 (95-%-CI, 0,98-1,31); p = 0,16
BRISK-FL-Studie (5) Brivanib 9,5 Mo 4,1 Mo Brivanib nicht unterlegen
Sorafenib 9,9 Mo 4,2 Mo OS: HR = 1,05 (95-%-CI, 0,94-1,23); p = 0,31. PFS: HR =1,01 (95-%-CI, 0,88-1,16); p = 0,8
LIGHT-Studie Linifanib 9,1 Mo 5,4 Mo Linifinib nicht unterlegen
Sorafenib 9,8 Mo 4 Mo OS: HR =1,04 (95-%-CI, 0,89-1,22); p = ns. PFS: HR = 0,76 (95-%-CI, 0,64-0,89); p < 0,001
SEARCH-Studie Sorafenib-Erlotinib 9,5 Mo 3,2 Mo Sorafenib-Erlotinib nicht besser als Sorafenib allein
Sorafenib 8,5 Mo4,0 Mo OS: HR = 0,92 (95-%-CI, 0,78-1,1); p = 0,2. PFS: HR = 1,13 (95-%-CI, 0,94-1,36); p = 0,91
Second-Line-Studien (1)
Studie Name OS PFS Bemerkungen
BRISK-PS-Studie (4) Brivanib 9,4 Mo 4,2 Mo PFS: Brivanib überlegen. OS: n.s.
Placebo 8,2 Mo 2,7 Mo OS HR = 0,89 (95-%-CI, 0,69-1,15); p = 0,33. PFS: HR = 0,56 (95-%-CI, 0,42-0,78); p = 0,001
EVOLVE-Studie (6) Everolimus 7,6 Mo 2,9 Mo Everolimus nicht besser als Placebo
Placebo 7,3 Mo 2,6 Mo OS: HR = 1,05 (95-%-CI, 0,86-1,27); p = 0,67 2,9. PFS: HR = 0,93 (95-%-CI, 0,75-1,15); p = ns
REACH-Studie Ramucirumab 9,2 Mo 2,8 Mo PFS: Ramucirumab überlegen. OS: n.s.
Placebo 7,6 Mo 2,1 Mo OS: HR = 0,866 (95-%-CI, 0,717-1,046); p = 0,1391. PFS: HR = 0,625 (95-%-CI, 0,522-0,750; p< 0,0001

Quelle

1.) Vogel A, Manns M:
Hepatozelluläres Karzinom: Individuelles Gesamtkonzept.
Dtsch Arztebl 111(2014) Supl. 4-6

2.) Llovet JM, Ricci S, Mazzaferro V, Hilgard P, Gane E, Blanc JF, de Oliveira AC, et al.:
Sorafenib in advanced hepatocellular carcinoma.
N Engl J Med 359(2008): 378–90

3.) Cheng AL, Kang YK, Lin DY, Park JW, Kudo M, Qin S, Chung HC, et al.:
Sunitinib versus sorafenib in advanced hepatocellular cancer: results of a randomized phase III trial.
J Clin Oncol 31(2013): 4067–75

4.) Llovet JM, Decaens T, Raoul JL, Boucher E, Kudo M, Chang C, Kang YK, et al.:
Brivanib in patients with advanced hepatocellular carcinoma who were intolerant to sorafenib or for whom sorafenib failed: results from the randomized phase III BRISK-PS study.
J Clin Oncol 31(2013): 3509–16

5.) Johnson PJ, Qin S, Park JW, Poon RT, Raoul JL, Philip PA, Hsu CH, et al.:
Brivanib versus sorafenib as first-line therapy in patients with unresectable, advanced hepatocellular carcinoma: results from the randomized phase III BRISK-FL study.
J Clin Oncol 31(2013): 3517–24

6.) Zhu AX, Kudo M, Assenat E, Cattan S, Kang YK, Lim HY, Poon RT, et al.:
Effect of everolimus on survival in advanced hepatocellular carcinoma after failure of sorafenib: the EVOLVE-1 randomized clinical trial.
JAMA 312(2014): 57–67

7.) O’Neil BH, Goff LW, Kauh JS, Strosberg JR, Bekaii-Saab TS, Lee RM, Kazi A, et al.:
Phase II study of the mitogen-activated protein kinase 1/2 inhibitor selumetinib in patients with advanced hepatocellular carcinoma.
J Clin Oncol 29(2011): 2350–6

8.) Santoro A, Rimassa L, Borbath I, Daniele B, Salvagni S, Van Laethem JL, Van Vlierberghe H, et al.:
Tivantinib for second-line treatment of advanced hepatocellular carcinoma: a randomised, placebo-controlled phase 2 study.
Lancet Oncol 14(2013): 55–63

9.) Qin S, et al.:
Hepatocellular Carcinoma: A Randomized, Open-Label, Parallel-Controlled Phase II-III Trial.
J Clin Oncol 2021;39:3002-3011

Impressum                             Zuletzt geändert am 21.02.23 20:27