zurück Home

Glioblastom: Studien

allgemeines
NOA20 (N2M2)

Kann bei nicht MGMT-hypermethylierten, IDH-Wildtyp - Glioblastomen die Prognose durch eine molekulardiagnostisch selektierte Target-Therapie verbessert werden?

EGFRvIII - Studie Eine Impfung gegen EGFRvIII verlängert das Gesamtüberleben einer postoperativen Radiochemotherapie beim Gliom Grad 4 im Vergleich zu historischen Kontrollen.
EORTC-NCIC-Trial

Die postoperative Radiochemotherapie mit Temozolomid verlängert beim Glioblastom das Überleben auf gegenüber einer Radiotherapie allein.

Chloroquin-Trial

Chloroquin verbessert das Ergebnis einer postoperativen Radiochemotherapie beim GB

Nordic Trial

Temozolomide versus standard 6-week radiotherapy versus hypofractionated radiotherapy in patients older than 60 years with glioblastoma: the Nordic randomised, phase 3 trial

Glarius nicht methylierter MGMT-Promotor: Bevacizumab + Irinotecan besser als Temozolomid
RTOG 0825(2) postoperativ Bevacizumab
AVAglio(1) postoperativ Temozolomid +- Bevacizumab
NABTT Cilengitide nach postoperativer Radiochemotherapie
BRAIN Bevacizumab alone and in combination with irinotecan in recurrent glioblastoma(3).
NIH-Trial Bevacizumab followed by bevacizumab plus irinotecan at tumor progression in recurrent glioblastoma(4).
BELOB Bevacizumab or lomustine versus a combination of bevacizumab plus lomustine in patients with recurrent glioblastoma(5)
EORTC 24101 Bevacizumab and lomustine in patients with first recurrence of a glioblastoma
TIGER The Use of TTFields for Newly Diagnosed GBM Patients in Germany in Routine Clinical Care
Pride PRotective VEGF Inhibition for Isotoxic Dose Escalation Tübinger Studie, rekrutiert noch

Teil von

Glioblastom High-Grade-Gliome Gliome ZNS-Tumore
Quellen

1.) Chinot OL, Wick W, Mason W, et al.:
Bevacizumab plus radiotherapy-temozolomide for newly diagnosed glioblastoma.
N Engl J Med 2014;370:709-722

2.) Gilbert MR, Dignam JJ, Armstrong TS, et al.:
A randomized trial of bevacizumab for newly diagnosed glioblastoma.
N Engl J Med 2014;370:699-708,

3.) Friedman HS, Prados MD, Wen PY, et al.:
Bevacizumab alone and in combination with irinotecan in recurrent glioblastoma.
J Clin Oncol 2009;27:4733-4740

4.) Kreisl TN, Kim L, Moore K, et al.:
Phase II trial of single-agent bevacizumab followed by bevacizumab plus irinotecan at tumor progression in recurrent glioblastoma.
J Clin Oncol 2008;27:740-745

5.) Taal W, Oosterkamp HM, Walenkamp AM, et al.:
Single-agent bevacizumab or lomustine versus a combination of bevacizumab plus lomustine in patients with recurrent glioblastoma (BELOB trial): A randomised controlled phase 2 trial.
Lancet Oncol 2014;15:943-953

6.) Wick W, Brandes AA, Gorlia T, et al.:
Phase III trial exploring the combination of bevacizumab and lomustine in patients with first recurrence of a glioblastoma: The EORTC 26101 trial.
Neuro Oncol 2015;17 suppl 5:v1

Impressum                         Zuletzt geändert am 16.06.2024 7:47